Thursday 5 June 2014

RESEPI - PAJERI NENAS MUDAH

ni lar pic bahan-bahan aku beli..


TOday aku masak pajeri nenas utk my beloved hubby yang teringin nak makan..

BAHAN-BAHAN :
  1. 2 biji nenas ( dibersih dan dipotong suka hari ko lah)
  2. Santan 3 cawan ( aku guna santan kotak 1 dan yg orignal klapa rm1.00 )
  3. 2 Batang kayu manis 
  4. 2 bunga cengkih , buah pelaga, bunga lawang (klo xtw korang google k)
  5. 2 sudu besar kerisik (xde dlm pic sb aku lupa snap)
  6. 1 paket rempah daging.. (pek kecik tu)
  7. Garam, gula dan secubit rasa maggie
  8. 5 ulas bawang besar,  3 ulas bawang putih dan 1.5 inci halia ( dikisar halus )
  9. Minyak utk menumis bahan yang dikisar.. ( aku guna minyak zaitun dan Alif)

CARA - CARA :
  1. Tumis bahan yang dikisar bersama bunga cengkih, kayu manis dan sahabat-sahabat yang lain
  2. Masukkan rempah (yg dh jd pes) , kerisik dan msak sehingga garing @ pecah minyak. 
  3. Masukkan santan, dan bahan perasa lain
  4. Akhir sekali masukan nenas dan kacau sehingga masak
  5. Siap untuk dihidang bersama nasi putih.

TARA DAH SIAP...


♥ Terima Kasih ♥

No comments:

© Mummy Irfan | Template By Blog Bingkisan Hati