Thursday 22 May 2014

RESEPI PUDING BUIH TEMBIKAI








gUNA cmera hP Sb Cmera aku hbs btery plak..

Semalam aku buat puding buih sempena hubby aku yang baru lega demam.. Sebab hubby & aku dduk asing jd setiap minggu aku akan buat makanan dan dessert yang sedap2 ckit (bagi aku lar) ...huhuhuUHUHU.....

BAhan2xx :

1 paket agar2 10grm tu
1 kotak kecik kismis
3 Bji telur ( asing putih dan kuning )
2 helai daun pandan
4 cawan air
150 grm gula
pewarna merah dan hijau

 CAra-Cara :

  1.  Masak air + agar-agar sampai sebati. Then korang masukkan gula  separuh dan daun pandan.
  2. Tutup api dan biarkan sejuk lebih kurang 15 - 25 minit
  3. Dalam bekas lain. Pukul telur putih sampai bertanduk. Masukkan gula dan pukul sehingga sebati & smooth..
  4. Then masukkan kuning telur yang dipukul sedikit demi sedikit.
  5. Last sekali korang tuang adunan agar-agar yang dh disejukkan
  6. Gaul sebati dan tuang dalam mangkuk. Letakkan pewarna merah @ kuning di tengah adunan dan kacau perlahan-lahan smpai sebati. (Jangan bagi kena dasar mangkuk nanti warna merah sampai dasar mangkuk pulak.. Xjd tembikai style plak... ehehhee.
  7.  Taburkan kismis di tengah kawasan merah tu.
  8. SEjuk dan simpan dalam peti sampai keras. KEluarkan dan terbalikan adunan puding buih tu. Last sekali korang warnakan warna hijau dekat punggung puding tu... hehheh.. Maksud aku yang luar tu lar.. Jgn negative sgt plak sttmnt aku td tu.. SIap dimakan sejuk2
  9. Boleh dihidangkan...
    taraaaaaaaaaaaaa
  10. TARA.... dah potong.. tUnggu nk ngap je






JumPA LAGI.............

♥ Terima Kasih ♥

No comments:

© Mummy Irfan | Template By Blog Bingkisan Hati